۱۹۷۲۷
۱۰
۰

آنتی باکتریال به چه معناست؟

آنتی باکتریال به چه معناست؟

اصطلاح انتی باکتریال از آن دست اصطلاحاتی است که کم و بیش آن را می شنویم. داروها و قرص های آنتی باکتریال، شوینده های آنتی باکتریال، برخی مواد خوراکی حاوی خواص آنتی باکتریال و حتی کاشی و سرامیک آنتی باکتریال! مفهومی که شاید اسم آن برای ما آشنا باشد؛ اما تا به حال به صورت دقیق در مورد ان تحقیق و بررسی نکرده ایم.

در بین مواد خوراکی، عسل طبیعی یکی از بهترین مواد آنتی باکتریال است. خاصیت آنتی باکتریال عسل باعث شده تا از این ماده خوراکی برای درمان زخم های سطحی، برخی آلودگی های درونی و بسیاری از کاربردهای مختلف درمانی مورد استفاده شود. همچنین ژل رویال و بره موم نیز که از دیگر تولیدات زنبور عسل هستند نیز آنتی باکتریال بوده و همین موضوع باعث شده تا برای بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرند. اما اینکه دقیقا معنای آنتی باکتریال چیست، موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

برای پرداختن به مبحث آنتی باکتریال باید ابتدا باکتری ها، میکروب ها، مواد و داروهای آنتی باکتریال یا ضد میکروب را خوب بشناسیم. نانو مواد تاثیر چشمگیری در پیشرفت مواد آنتی باکتریال دارد و به همین خاطر اگر مواد آنتی باکتریال ساختار نانو نداشته باشند، خاصیت ضد میکروبی ندارند.

در این مطلب تلاش می کنیم تا به صورت خلاصه و مختصر شما را با خاصیت آنتی باکتریال به ویژه خواص آنتی باکتریال عسل طبیعی آشنا کنیم. اگر شما هم این خاصیت را شنیده اید اما اطلاعات کافی در مورد آن ندارید، این مطلب می تواند برای شما جذاب باشد

 

 

کوتاه در مورد باکتری ها

باکتری

همین لحظه ای که در حال نفس کشیدن هستیم میلیون ها باکتری در بدن ما در حال فعالیت هستند. باکتری ها در هر نوع فعالیتی که فکر می کنید در بدن ما نقش دارند. وجود باکتری ها در سرتاسر کره زمین نقش موثری برای انسان ها داشته است. اگر نبودند باعث می شد که امروزه انسان ها نتوانند به راحتی نفس بکشند و یا حتی کشاورزی کنند.

اگر چه باکتری ها فواید زیادی دارند اما این میکرو ارگانیسم ها یک روی دیگر شیطانی هم دارند. بعضی از باکتری ها این پتانسیل را دارند که تا رده پاتوژن ها دسته بندی شوند.

اگر بخواهیم راجب پاتوژن ها توضیح خلاصه ای بدهیم باید بگوییم که آن ها ذراتی هستند که باعث بیماری و آسیب می شوند. به طور مثال سرما خوردگی همان ویروس پاتوژن است که وارده بدن انسان می شود. باکتری هایی هم که ایجاد طاعون می کنند یک نوع پاتوژن هستند.

باکتری ها می توانند تغییرات بزرگی در تاریخ بشر ایجاد کنند . شاید احمقانه باشد ولی یک بیماری باکتریایی یا به طور مثال همان بیماری طاعون باعث شده است که بیش از 100 میلیون انسان در طول تاریخ کشته شوند. اما امروزه خوشبختانه با داشتن آنتی بیوتیک ها می توان به سرعت، بیشتر این بیماری ها را درمان کرد. البته جالب است بدانید که از زمان عرضه آنتی بیوتیک ها باکتری ها بر اساس قانون انتخاب طبیعی در حال تلاش بوده اند که بتوانند در مقابل آن ها مقاومت کنند.

آنتی باکتریال چیست؟

حالا که بیشتر با باکتری و عوارض احتمالی آن آشنا شدیم، بد نیست بدانید که اهمیت مقابله با باکتری ها برای ما انسان ها بسیار زیاد است. اگر با برخی باکتری ها مقابله نشود، ممکن است حیات بشر را به خطر بیاندازد. باید تا جای ممکن تلاش شود که باکتری ها از زندگی ما انسان ها به دور باشند. به همین علت با مفهومی به نام آنتی باکتریال و محصولات مختلف با این ویژگی طرف هستیم.

آنتی باکتریال یا ضد میکروب و باکتری به موادی می گویند که میکرو ارگانسیم ها را از بین میبرند یا سرعت رشد آن ها را کاهش می دهند. برای این منظور برخی داروهایی تولید شده است که به عنوان داروهای آنتی باکتریال شناخته شده و بر اساس نوع میکرو ارگانیسم ها دسته بندی و تجویز می شوند. همچنین برخی کالاها نیز خواص آنتی باکتریالی دارند که مربوط به ضد میکروب و باکتری بودن آن ها است.

برای مثال آنتی بیوتیک ها از جمله داروهایی هستند که به عنوان داروهای آنتی باکتریال تجویز می شوند. این داروها اگرچه عوارض جانبی زیادی برای بدن انسان دارند؛ اما می توانند باکتری های درون بدن را از بین برده و سلامتی را برای فرد به ارمغان بیاورند. هرچند عوارض جانبی آن برای بدن به جای خواهند ماند.

بیشتر در مورد باکتری ها و روش های رفع آن ها بخوانید:

درمان هلیکوباکتری را جدی بگیرید؛ بیماری خاموش با شیوع بسیار زیاد

نقش بره موم در مبارزه با عفونت هلیکوباکتری

چقدر در مورد خواص ضد باکتری ژل رویال اطلاع دارید؟

برای از بین بردن باکتری ها، روی بره موم حساب ویژه باز کنید!

باکتری ها را نمی توان با چشم دید اما آن ها همه جا وجود دارند. روی سطوح، در میان گیاهان، درون غذاها و... باکتری هایی وجود دارند. همین موضوع باعث شده تا انواع مواد شوینده حاوی آنتی باکتریال باشند. افزایش جمعیت کره زمین باعث می شود که بیماری ها و باکتری ها رشد سریع پیدا کنند. به همین دلیل محققان بر آن شدند تا بتوانند با استفاده از راهبردهای پیشگیرانه مانع از بروز بیماری شوند. به دلیل اینکه در صورت بروز یک بیماری کنترل و جلوگیری از شیوع آن کار بسیار سختی است و گاهی غیر ممکن خواهد بود. محققان در سالیان سال در پی شناخت شناسایی موادی با خاصیت آنتی باکتریال هستند. در سال های اخیر حتی تولید سطوح آنتی باکتریال نیز مورد توجه قرار گرفته و کاشی و سرامیک هایی با این عنوان تولید شده اند. به نظر می رسد تحقیقات در زمینه تولید و عرضه مواد آنتی باکتریال روز به روز رشد پیدا کند.

ترکیبات با خاصیت آنتی باکتریال

همانطور که گفته شد، مواد آنتی باکتریال زیادی در جهان وجود دارد. برخی از این مواد طبیعی هستند و برخی دیگر توسط بشر تولید می شوند. بسیاری از مواد طبیعی اطراف ما حاوی آنتی باکتریال بوده و به همین علت است که برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال نیاز به تولید مواد آنتی باکتریال نیز وجود دارد

این ترکیبات می توانند از رشد و نمو باکتری های بیماری زا و حتی از بروز بیماری های فراوانی جلوگیری کند. با پیشرفت علم و فناوری بشر تصمیم گرفت که از شیوع باکتری های مضر در اطراف خود جلوگیری کند. ترکیبات جدید آنتی باکتریال یا ضد میکروب نانوساختار، باعث نابودی باکتری های مضر قبل از ورود به بدن می شود. استفاده از ضد میکروب در ترکبیات لعاب کاشی و سرامیک های بهداشتی، قطعات پلاستیکی و پلیمری، شیر آلات، البسه و...  از جمله روش های به کار گیری این مواد هستند.

خواص انتی باکتریال عسل

یکی از مهمترین مواد خوراکی حاوی آنتی باکتریال نیز عسل طبیعی است. این ماده با خاصیت آنتی باکتریالی خود توانسته اثرگذاری فوق العاده ای برای درمان بیماری ها داشته باشد. شاید یکی از دلایلی که پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برای انواع بیماری ها، از معده درد گرفته تا سرماخوردگی، توصیه به مصرف شربت عسل می کردند، همین خاصیت عسل طبیعی بوده است. همچنین از دلایل مهمی که عسل طبیعی به عنوان ماده ای برای درمان سوختگی، درمان زخم های سطحی و درون بدن و سم زدایی از بدن استفاده می شود نیز همین خاصیت آنتی باکتریالی عسل در کنار دیگر خواص آن است.

نکته جالب توجه در مورد عسل طبیعی این است که از این ماده در تولید انواع شوینده ها مثل صابون ارگانیک و طبیعی و تولید انواع مواد آرایشی و مراقبت از پوستی مثل انواع ژل های شستشو دهنده استفاده می شود. اقدامی که کمک می کند تا از خاصیت آنتی باکتریالی عسل طبیعی برای این منظور استفاده شود.

البته ناگفته نماند که بره موم و ژل رویال و تا حدودی گرده گل نیز از جمله مواد طبیعی هستند که خاصیت آنتی باکتریالی دارند. زهر زنبور عسل نیز یک آنتی باکتریال فوق العاده عالی است که باید به صورت مجزا در مورد خواص آن صحبت شود.

سخن آخر

آنتی باکتریال یک ویژگی مهم در بسیاری از مواد طبیعی و یک ویژگی اضافه شده به بسیاری از تولیدات انسان است. شاید بهتر باشد با داشتن اطلاعات بیشتر در مورد خاصیت آنتی باکتریالی مواد، بیشتر به این مفهوم توجه داشته باشیم. در این مطلب تلاش شد تا به صورت خلاصه به مفهوم آنتی باکتریال و همچنین نکاتی پیرامون خاصیت آنتی باکتریالی عسل اشاره کنیم. اگر شما هم اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید، حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید

۱۰
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید